Dit Zijn wij!!
Mijn naam is Yasna en ik ben getrouwd met Koen. Samen zijn wij de ouders van 2 prachtige kinderen. Dankzij hen begon onze eigen zoektocht naar hoe we hen het beste kunnen helpen en ondersteunen.
Misschien zijn jullie wel benieuwd naar ons verhaal en onze zoektocht. Verwacht je niet aan “The perfect story” maar eerder een echte zoektocht met vallen en opstaan en vooral blijven zoeken…
Mijn naam is Yasna en ik ben 37 jaar. ik ben afgestudeerd als bachelor orthopedagogie en een bachelor in het sociaal werk.
Na mijn studies kwam ik terecht in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW). Ik was daar 12 jaar tewerkgesteld en specialiseerde mij binnen het onderdeel schuldbemiddeling. Ik bekeek samen met mijn cliënten hun problemen en ging met hen op zoek naar manieren om meer grip te krijgen op hun financiële situatie. Ik vond het leerrijk om samen te werken met hen, hen te ondersteunen en samen op zoek te gaan naar manieren om hun financiën opnieuw op de rails te krijgen.
Vaak speelde er meer dan enkel de financiële problemen. Ik vond het een voorrecht om hen te ondersteunen bij alle grote en kleine hindernissen. Het gaf mij voldoening om dossiers af te sluiten en te weten dat de mensen de nodige tools hadden om verder aan de slag te gaan. Ik vond het waardevol om dit samen met hen te doen en hen te versterken in hun eigen vaardigheden. Naar mijn gevoel was hiervoor steeds minder tijd en ruimte, waardoor het voor mij moeilijker werd om voldoening te vinden. Na een loopbaanbegeleiding heb ik uiteindelijk beslist om een andere weg in te slaan…
Al wist ik op dat moment nog niet wat deze weg zou zijn. Ik startte een loopbaancoaching om te bekijken wat de opties konden zijn.
Ongeveer gelijktijdig met de start van mijn loopbaancoaching start ook onze zoektocht voor onze kinderen. Ons zoontje zit op dat moment in de 3e kleuterklas, werd omringd door de liefste juffen en zat op een school met veel aandacht voor de eigenheid van elk kind. Toch leek niet alles vlot te gaan…
Op een middag zat ik met de kinderen in de auto en riep mijn zoontje de titel van het liedje dat zou starten. Ik stelde me er op dat moment niet veel vragen bij Maar toch bleef het in mijn hoofd malen. Ik had het er daarna even over met onze dochter en zij zei dat ze niks kon horen maar wel de titel kon lezen op het scherm…
Door onze bezoekjes aan de bib en het leren lezen van onze dochter wisten we dat hij interesse had in letters, woorden en het willen lezen. Door hier meer tijd voor te maken met hem en zijn interesses te volgen wouden we een zicht krijgen op wat hij wel of niet kon. Zodat we dit konden bespreekbaar maken op school. Al snel bleek dat hij nog meer kon dan wat we in eerste instantie dachten.
Via een bevriende mama kreeg ik toen een boek getipt rond hoogbegaafdheid. Ik herkende hier zoveel in van onze kinderen waardoor ik me nog meer ben beginnen verdiepen om bij te leren over meer- en hoogbegaafdheid.
Door deze nieuwe informatie en inzichten zijn we ook het schooltraject van onze dochter wat van dichterbij gaan opvolgen. Zij zat op dat moment in het tweede leerjaar en kreeg al uitbreiding. We namen ons op het einde van het schooljaar voor om dit duidelijk te communiceren naar haar nieuwe juf van het derde leerjaar zodat ook zij de nodige uitdaging kan krijgen.
Tijdens onze, nog steeds lopende, zoektocht waren wij vooral op zoek naar advies, tips en herkenning. De bestaande hulpverleningsmogelijkheden rond hoogbegaafde kinderen waren naar ons aanvoelen eerder beperkt aanwezig en sloten ook niet echt aan bij wat wij precies zochten…
Ik wou ervaringen horen, horen hoe andere ouders dit deden, waar zij hulp vonden, hoe andere ouders omgingen met hun omgeving, de school en alles daar rond, … Ik was op zoek naar iemand die de nodige kennis had over het onderwerp en samen met ons wou nadenken over de mogelijkheden en opties die er waren…
Doordat de zoektocht van de kinderen vaak aanbod kwam tijdens mijn eigen zoektocht binnen mijn loopbaanbegeleiding liet mijn therapeute af en toe ballonnetjes. Zij zag wat dit met mij deed en hoe dit opnieuw lichtjes in mijn ogen bracht.
Omdat het eerste boek dat ik las over het onderwerp mij zoveel herkenning en nieuwe inzichten bracht, bleef ik lezen en leren over het onderwerp. Toen de ingeschakelde hulp voor onze kinderen uitviel door ziekte, startte ik met een opleiding rond hoogbegaafdheid om meer handvaten te vinden voor thuis en tips hoe ik het schoolse traject kon aanpakken.
Toen ik dit aangaf tijdens de loopbaancoaching kreeg ik direct het duwtje dat ik nog nodig had om te gaan onderzoeken wat dit voor mij op professioneel vlak kon betekenen.
En daar zitten we nu…
Binnen Bloom Together wil ik een veilige plek bieden aan ouders die eenzelfde zoektocht doorlopen. Ik wil aanbieden wat ik zelf gemist heb en waar ik naar op zoek was omdat ik denk dat ik daarin niet alleen sta. Omdat ik het zelf ook belangrijk vind om erover te praten met iemand die naast de ervaring ook de nodige kennis heeft, ging ik me nog meer verdiepen en bijleren over het onderwerp.
Ik blijf mij ondertussen bijscholen op verschillende manieren om zo goed mogelijk advies te geven aan de ouders die op mijn diensten beroep doen.
De zoektocht blijft, het blijft voor ons nog vaak zoeken naar een evenwicht en als we dat evenwicht hebben, zijn we er ons al van bewust dat er op termijn een nieuwe zoektocht zal aankomen. Het maakt het heel uitdagend maar ook heel leerrijk, waardevol en intens.
Ik vind het fantastisch wat ik allemaal met onze kinderen kan bespreken en hoe zij actief mee denken aan oplossingen. Ik geniet ervan om hen te zien leren en ontdekken.
Maar dat neemt niet weg dat het niet soms eens heel pittig is en dan vind ik het een meerwaarde om hierover te sparren met andere ouders die hierover de kennis hebben, zij het professioneel of als ervaringsdeskundige. En ik hoop deze rol ook voor jou te kunnen invullen.